Recension på Arn - Tempelriddaren

Jaha. Som sann filmfreak känner jag att det är min skyldighet att skriva en recension på filmen jag nyss var och såg. Jag har dock ett litet, litet problem. På senare tid har jag upptäckt att det är svårt för mig att ge en bra film ett värdigt betyg. Jag vet om en film är bra eller dålig, men att sätta ett betyg mellan 3, 4 och 5 är väldigt svårt.
Upp till bevis om jag lyckas ändå..

Den första Arnfilmen är 2 timmar och 19 minuter lång. Jag kanske inte skulle säga att den ibland är seg, men jag sitter inte heller som på nålar genom hela filmen. Otroligt vackert foto och det känns väldigt nytt vilket är positivt. Är det här verkligen svensk film eller har jag helt enkelt blivit så jävla grym på engelska att jag inte hör skillnaden på de två språken?

Jag har absolut inga invändningar mot skådespelarna, tvärtom! Jag vill hylla allihopa, speciellt Joakim Nätterqvist för sin engelskspråkiga insats. Hi did nåt taak lajk diss lajk evri ader swidish pipol. Tack, tack, tack.

Om jag kunde ändra något i filmen.. Ja, titeln framför allt. Han var tempelriddare i typ.. en halvtimme i slutet?
I rollen som Cecilia kunde jag inte sluta tänka på att jag hade velat se Tuva Novotnys sköna nuna, trots att Sofia Helin var bedårande i sitt långa, blonda, lockiga hårsvall.
Och för att inte tala om Gustav Skarsgårds hår! Jag gillar killar med lagom långt hår, men denna långa page passade absolut inte kung Knuts ansikte. Börjar nästan skratta bara jag tänker på det!
Även "mellan" Arns engelska var lite halvdan. Börjar förstå det Camilla i klassen pratade om förut: "What a bjuutifål håårs!"

Så vad blir helhelts betyget för Arn - Tempelriddaren?
Foto - 5
Skådespelare - 4
Musik - 2 (en jävla massa aaaaAAAaaaaaaaaAaaaa hela tiden)
Manus - 3


Det här visar att en svenskgjord historisk krigsfilm faktiskt inte behöver vara dömd till att misslyckas. Visst blir det nog aldrig lika bra som t.ex Troja och andra liknande storfilmer men för att vara svensk, wow!
Arn - Tempelriddaren var helt enkelt en bra film och jag kommer definitivt se den andra filmen när den kommer ut.

Kommentarer
Postat av: Hasse

Titeln är ju tagen från den andra boken i trilogin om Arn, men jag kan hålla med om att filmen egentligen borde hetat som den första boken faktiskt gör, Vägen till Jerusalem.

2008-01-20 @ 01:14:49
URL: http://taxihasse.blogg.se
Postat av: Hasse

Haha, jo det hade ju varit något! =) Men jag antar de valde just den titeln för att det helt enkelt låter bättre än Vägen till Jerusalem? Så då har du alltså inte läst böckerna? Gör det tycker jag!

2008-01-20 @ 12:44:28
URL: http://taxihasse.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0