Du ska veta att jag inte glömt!

image20Vi föralltid!

Var det inte det man sa till var och varannan kompis man hade, någongång i åldern 12-14? Hur lätt man faktiskt kunde få ur sig ord som "Älskar dig föralltid gumman" och "Du kommer alltid betyda mycket för mig". Och hur lätt det var att inse några år senare att det bara var tomma ord och inte betydde någonting egentligen.
Man trodde man visste, men man visste ingenting.

Men det finns en liten grej som skiljer sig från alla impulssagda ord. Och den lilla grejen är relationen mellan mig och jordens sjunde underverk, Johanne. Den underbara människan har jag fått tampas med ända sen sex års ålder, och vänskapen har inte varit fläckfri. Vi har haft våra dåliga perioder, och vi har haft våra bra. Det som är positivt med det är att vi alltid lär oss från det som har varit negativt. Det förändrar ingenting mellan oss. Tvärtom gör det oss starkare för vi vet att vi kan prata ut med varandra om precis allting.

Efter nian ses vi inte alls ofta. En gång i veckan på sin höjd kanske? Lite skillnad från högstadiet då vi var med varandra fem dagar i veckan. Men egentligen spelar inte det så stor roll. Oavsett om vi hade setts varje dag, eller varannan månad, är Johanne min bästa vän. Det finns ingen i hela världen eller i min vänskapskrets som jag tror kan komma upp i den nivån Johanne befinner sig i för mig. Och det är pågrund av det vi skapat tillsammans genom alla år.
What doesn't kills us makes us stronger.
Så har det verkligen varit. Om inte vi haft våra tjafs och haft möjligheten att ge konstruktiv kritik till varandra när vi känner att det är något som tynger, hade jag aldrig sett den här tjejen som en bästa vän. Men det vi har gått igenom tillsammans, det har byggt fram vår relation. Och jag vill och vågar faktiskt hoppas på att vår relation är vattentät. Vi kommer kanske att bo långt ifrån varandra om några år, kanske inte alls kommer umgås med samma människor eller dela samma intressen. Men jag tror starkt på att inget av det spelar någon roll, för efter att ha gått igenom allt det vi har gjort kommer vi alltid hålla kontakten. Om det så kommer bli att vi skickar mail till varandra varannan månad och bestämmer träff en gång per halvår kommer vår relation hålla ett bra tag till. Och det känns så jävla bra.





Jonna och Johanne
2007


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0